Australie, Hervey Bay tot Lakes Entrance - Reisverslag uit Lakes Entrance, Australië van Annemarie en Marjolein - WaarBenJij.nu Australie, Hervey Bay tot Lakes Entrance - Reisverslag uit Lakes Entrance, Australië van Annemarie en Marjolein - WaarBenJij.nu

Australie, Hervey Bay tot Lakes Entrance

Door: Annemarie en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Annemarie en Marjolein

11 November 2014 | Australië, Lakes Entrance

Zondag 26 oktober:
Rond 10.00 zijn we vetrokken naar Rainbow Beach. Het was een uur rijden vanaf Hervey Bay. Toen we daar aan kwamen hebben we gepicknickt op het strand. Daarna in slaap gevallen op het strand.
Aan het einde van de middag na 1.45 uur rijden zijn we aangekomen in Noosa. We zijn op zoek gegaan naar een camping Noosa River caravan park. Dit was aan een rivier die uitstroomde op de zee.
Nadat we geboekt hadden kwamen we er achter dat we een parkeervak hadden.

Maandag 27 oktober
We zijn naar het national park van Noosa gegaan. Eerst zijn we naar een look out geweest, daar had je mooi uitzicht over Noosa.
Daarna hebben we een stuk gewandeld. We kwamen terecht in het centrum van Noosa, dit was aan het strand. We dachten daar een mooie wandeling te gaan maken maar die konden we niet vinden. Na nog even rond gewandeld te hebben zijn we terug gegaan naar de caravan om door te rijden naar Brisbane.
Na 2 uur rijden zijn we aangekomen in Brisbane. Brisbane is een hele grote en drukke stad. We waren van plan om op een gratis camping te gaan staan maar deze waren niet echt in het buurt van het centrum. We hebben het nog na gevraagd bij een informatie centrum in het centrum van Brisbane maar ze konden ze ons niet verder helpen. Het was al erg vroeg donker. Onderweg terug naar de camper ging het keihard regenen en onweren. Nadat we klets nat bij de auto aan kwamen hadden we ook nog eens een parkeerbon. Bleek dat je daar niet mocht parkeren tussen 16.00 en 19.00 uur. We vertrokken om 17.00 vanaf het centrum opzoek naar de camping. Het was 30 minuten rijden maar toen we daar aan kwamen was de receptie al gesloten. Toen hadden we via de tom tom een camping gevonden caravan park A1, wat niet te vinden was. We kwamen bij motel uit. Wij binnen vragen of ze ons konden helpen om een camping te vinden. Deze meneer verwees ons naar iemand die het wel op zijn mobiel op kon zoeken. Hij kon het niet vinden en verwees ons door naar het tankstation. Om 19.30 zijn we eerst maar eens gaan eten bij Hungry Jacks, we hadden nog niets gegeten. Toen bij het tankstation wat daarnaast zat gevraagd of ze ons konden helpen maar daar wisten ze het ook niet.
We zijn zelf maar gaan zoeken naar een ander tankstation. Die jongen die daar werkte wilde ons wel helpen maar had geen credit meer op zijn telefoon. Hij verwees ons naar een vrachtwagen chauffeur.
Hij deed heel erg zijn best, haalde het telefoon boek er bij en ging op zijn mobiel wat opzoeken. Deze meneer heeft gebeld voor ons naar de camping of we hier nog terecht konden. Gelukkig kon dit.
Wij het adres instellen op de tom tom, deed de tom tom het niet meer. Hier nog 20 minuten mee bezig geweest. Diezelfde meneer kwam al naar ons toe lopen om te vragen of alles wel lukte. Uiteindelijk boot hij aan om voor ons uit te rijden naar de camping. Daar waren we wel heel erg blij mee.
Na 3.5 uur zoeken stonden we eindelijk op de camping. We hebben overnacht in het plaatsje Eight Mile Plains.

Dinsdag 28 oktober
Zonder tom tom moesten we verder rijden. We hebben bij de camping eerst maar de weg gevraagd naar Surfers Paradise. Dit vonden we best snel. Het waaide erg hard op Surfers Paradise, echt een plek om te surfen. Er staan langs de kust heleboel hoge gebouwen.
Na een aantal keer navraag gedaan te hebben kwamen we aan in Nimbin. Daar hebben een camping opgezocht. We kwamen eerst bij een camping waarbij je iemand moest gaan bellen maar we hadden geen bereik met de telefoon. We zijn verder gaan zoeken naar andere camping en vonden een veel luxere met een groot zwembad erbij. Nadat we een wasje hadden gedraaid zijn we eerst gaan relaxen in de zon aan het zwembad.

Woensdag 29 oktober
We besloten dat we nog een nachtje bij gingen boeken op deze camping omdat het er zo fijn was. sMiddags zijn we het gezellige kleine knusse hippie dorpje in gewandeld. Ze verkopen er hippie kleding, tassen in allerlei kleuren, Bob Marley spullen, souvenirs enz. We hebben hier een paar boodschappen gehaald en bij de bakkerij een lekker gebakje als middag lunch. sMiddags hebben we lekker nog aan het zwembad kunnen liggen met een boek. Toen het ging schemeren kwamen er een heleboel vleermuizen te voorschijn. We hadden inmiddels ook een Australische buurman gekregen die een praatje kwam maken. Hij reisde samen met zn hondje Pip. Savonds kwam ie gezellig bij ons zitten en heeft ie op de kaart leuke plaatsen laten zien waar we langs moeten rijden. Met deze tips waren we erg blij! Wij snel alles opgeschreven. Hij kwam uit Victoria, het zuiden van Australie en daar gingen wij juist naar toe.

Donderdag 30 oktober
Vanuit het hippie dorp zijn we rond 10.15u vertrokken. Toen hebben we een leuk binnenlands weggetje uit gereden. Daar nog een stop gemaakt bij een waterval, maar er stroomde zo goed als geen water van af. Wel een gaaf uitzicht! We zijn wezen lunchen in het dorpje Mullumbimby. Rond 15.00u kwamen we aan in het populaire Baron Bay.
Dat zag er erg gezellig uit. We doken gelijk een paar winkels in. Nadat we er even hadden rond gekeken was het tijd om op zoek te gaan naar een camping. We stonden op Tourist Village Baron Bay caravan park. sAvonds ontmoette we daar een Nederlandse jongen die voor een jaar in Australië en Nieuw Zeeland zou zijn.

Vrijdag 31 oktober
Zijn we rond 10.00u vertrokken om verder rond gaan kijken in Baron Bay. De winkel straat en naar het strand. Vanaf het strand kon je de bekende vuurtoren zien. Daar zouden we met de auto naar toe rijden. Cape Baron heet het. Een mooie witte grote vuurtoren bovenop een berg. Een fantastisch uitzicht over de stranden, zee en de dorpen.

We zijn hierna vertrokken uit deze plaats, via Lismore (hippiestadje) zijn we naar Tenterfield gereden. Rond 16.30 kwamen we aan op een gratis camping. Het was meer een rust plek, maar het was toegestaan om er te overnachten.

Zaterdag 1 november
Die dag zijn we rond 08.30u vertrokken en hebben we alleen maar in de camper gezeten en gereden, gereden en gereden. Vanuit Tenterfield naar Glenn Innes, Armidale, Tamworth, Muswellbrook, Singleton, Maitland naar Newcastle waar we rond 19.00u aan kwamen.
We hebben eindelijk ook echt in het wild beide een kangaroe gezien. Hij wou oversteken maar sprong gelukkig de juiste kant op!
Onderweg hebben we nog zulk erg noodweer gehad dat we aan de kant van de weg even hebben staan wachten tot de regen iets minder was geworden.

In Newcastle hadden we willen overnachten. Met rond vragen naar een camping kwamen we niet ver want de lokale bevolking daar kende geen camping in de buurt. Na niet opgeven wou er een vrouw voor ons uit rijden naar een plek waar we met de camper konden overnachten. Erg aardig! Maar dit was een parkeerterrein aan het strand. Nu was dat natuurlijk niet verkeert maar we durfden niet te gokken om daar te overnachten. Voor het zelfde geld heb je weer een bekeuring te pakken.

We besloten nog maar een stuk richting Sydney te rijden en vonden langs de snelweg een rust plaats. Hier zijn we toen maar gebleven omdat het al 22.30u inmiddels was en onze ogen wel zo een beetje dicht rolde.
Dit was niet zo gek want we hebben zo n 600 tot 700 km gereden op die dag.
Zondag 2 november
Om 06.00u vertrokken van de parkeerplaats naar Sydney. Om 10.00u kwamen we bij een camping aan: BIG4 Sydney Lakeside Holiday Park Narrabeen. Een uur later mochten we onze plek uitzoeken daar. We waren nog moe van de dag daarvoor, en hebben nog even liggen slapen. We zitten nu aan de 4500km wat we in 3 weken tijd hebben gereden.
Hier hebben we gerelaxt en gekeken wat de planning zou zijn voor de komende dagen. Savonds hebben we een wandeling gemaakt langs het shopping centre, zo naar het benzine station om beltegoed te kopen.

Maandag 3 november
We zijn naar het dicht bijzijnde winkelcentrum geweest. Nu waren de winkels open. Smiddags naar Palm Beach gereden en een stukje gewandeld en een paar uur op het strand gelegen. Daarna naar Manly gereden en hebben we staan koken aan het strand in Dee Why.
Savonds zijn we naar een familielid (genaamd Tobias van der Broek) van Marjolein gereden waar we mochten overnachten.
Die gaf ons goede tip voor de volgende dag!

Dinsdag 4 november
Best lekker om even niet in de camper te hoeven bivakkeren.
We besloten vandaag om met de trein naar het centrum van Sydney te gaan. Voor 23 dollar kon je een dagkaart kopen waarmee je met de trein, bus en ferry kunt reizen.
Door tips van Tobias wisten we al op welk perron we moesten staan en waar we de trein uit moesten. Zo een reusachtige stad hebben we nog nooit gezien. Zulke hoge gebouwen! We zijn naar de haven gewandeld en hebben daar de ferry gepakt naar Manly. Hier hebben we op een terras heerlijk zitten lunchen. Na een tijdje zijn we teruggegaan. Op de ferry heb je een schitterend uitzicht. Je ziet de Harbour Bridge goed en je vaart rond om het Opera House. We hebben hier goed fotos kunnen maken.
In Sydney liepen er heel veel mensen verkleed. Wij begrepen eerst niet helemaal waarvoor dit was. Later bleek dat er een paarden race in Melboune was waar veel mensen heen gingen.
De Melbourne cup is de grootste paardenrace in Melbourne. Dit is op de 1ste dinsdag van november. De inwoners van Victoria krijgen hier allemaal een officiële vrije dag voor.

Woensdag 5 november
Vroeg zijn we vertrokken naar de Blue Mountains. Met de trein doe je er 2 uur en 15 minuten over om in Katoomba aan te komen. Vanaf hier hebben we een bus gepakt die naar The Three Sisters reed. Dit is een van de bekendste rotsen van de Blue Mountains. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de rotsvallei. We zijn de kliff wandeling gaan doen. Onderweg een mooie waterval tegen gekomen. Na 2 uur trappen op, trappen af, waren we al gesloopt. Het was ook lekker weer dus hadden het aardig warm in onze lange broeken en sportschoenen. En zijn we een ijsje gaan eten waar je met een gondel naar de overkant zou kunnen.
Savonds zijn we met Tobias uit eten geweest in een Thais restaurant waar hij al vaker gegeten had. We zochten 2 gerechten uit, een kury gerecht met beef en een kip, groente en noten gerecht. Een grote pan met rijst kregen we erbij en je kon zo steeds zelf opscheppen.
Voor maar 30 dollar hebben we hier gegeten met zn drieën. (20 euro)

Donderdag 6 november
Rond 12.00u zijn we bij Tobias weg gegaan. We zijn via Sutherland, Waterfall, Otford, Wollongong naar Kiama gereden. Dit was een mooie route langs de kust.
In Kiama zijn we naar blowhole geweest, dit is een blaasgat in de rotsen.
Zo nu en dan komt er een hoge golf en spuwt de rots het water omhoog.
We hebben overnacht in Nowra, op een gratis camping. Daar stond een vrouw uit Australië met een caravan die ons nog wat tips gaf over de mooie route die we de volgende dag zouden rijden. Zij ging om 23.00u werken maar vroeg of ze de caravan moest laten staan zodat het leek of er meer mensen stonden. Dit was een fijn idee voor ons. De volgende ochtend zou ze om 06.00u de caravan dan weer ophalen uit haar werk.

Vrijdag 7 november.
Om 06.00 zijn we op gestaan. We zijn naar de MC Donalds geweest om een warme chocolade melk te drinken. Daarna zijn we naar Pabble Beach gereden. Dit is een strand waar allemaal kangaroes leven. Helaas zagen wij geen kangaroes dus zijn we maar weer door gereden. Misschien waren we er op het verkeerde tijdstip. Het was toen 09.00u en waarschijnlijk hadden we er vroeger moeten zijn om ze te spotten.
We zijn via Brainwood, Cooma, Jindabyne naar het Kosciuszko National Park gereden. In Jindabyne zijn we langs het meer gereden. Voor het Nationaal Park Koscuiszko moest je 16 dollar betalen per auto om er in te mogen. We hebben daar onderweg een dingo gezien, vele kangaroes en een Echidna, de Australische egel. Deze is groter dan de Nederlandse egel. Een donker lichaam met witte stekels.
We hebben overnacht in het National Park.

Zaterdag 8 november.
We werden ’s ochtends wakker met allemaal kangaroes om onze camper heen. Dat is nog eens leuk wakker worden! Je kon heel dichtbij de kangaroes komen.
We waren vroeg opgestaan omdat we om 09.00 de Kosciuszko berg zouden gaan beklimmen. We moesten eerst met een kabelbaan omhoog en daarna 13 km lopen. Helaas konden we de kabelbaan niet direct vinden. We bleken op een verkeerde plek te staan. In de loop van de ochtend kwamen we er achter waar we eigenlijk moesten zijn. De berg konden we toen niet meer beklimmen omdat het 4 tot 6 uur wandelen was en de kabbelbaan ging om 16.00u al dicht.
We zijn door het National Park gaan rijden. Dit was een hele mooie tocht. Vanuit een lookout hadden we mooi uitzicht op de Kosciuszko berg. Op de toppen van de bergen lag op verschillende plekken sneeuw.
We zijn door het National Park gereden naar Corryong via Lake Hume die de New South Wales en Victoria scheid. We zijn langs de bovenkant van dit meer gereden.
Daar vonden we een gratis camping, de Kurrajongs.

Zondag 9 november.
We hebben daar heerlijk uitgeslapen en daarna een boek gelezen. Smiddags hebben we nog een stuk langs de rivier gewandeld. Na de wandeling hebben we pannenkoeken gebakken als lunch. Nadat we rustig opgestart waren zijn we door gaan rijden naar het plaatsje Albury.
Vanuit Albury zijn we richting Tallangatta gereden via Lake Hume. Nu zaten we aan de onderkant van het meer. Daar hebben we overnacht op een gratis camping, Pigs Point Reserve.
Een vrouw die op de gratis camping stond, herkende Annemarie. Ze had ons waarschijnlijk gezien op een camping in Queensland. Diezelfde vrouw kwam ons waarschuwen dat we niet onder de boom moesten gaan staan met de camper omdat dat een boom was waar vaak grote takken van af breken. De camping lag aan de rivier, maar aan de rivier was het modderig omdat ze daar veel boten in en uit t water laden. Ook waarschuwde de vrouw dat het slangen tijd is (november) dus dat we aan de waterkant wel moesten uitkijken.

Maandag 10 november.
We zijn vanuit Tallangatta naar Lakes Entrance gereden. Dit was zo’n 5 uur lang rijden. Daar hebben we overnacht op een camping, Echo Beach Touristpark. ‘s Avonds stond er heel veel wind en was het erg fris.

• 11 November 2014 - 03:20

Tobias:

Hey Annemarie en Marjolein,

Leuk om jullie verhaal te lezen! Mooi dat jullie mooie plekken gezien hebben.
    Goede reis!

Tobias

• 11 November 2014 - 07:05

Loes:

Leuk om weer te kunnen lezen welke avonturen jullie nu weer beleefd hebben!
    Jullie zullen inmiddels wel doorgewinterde kampeerders zijn ;)
    Veel plezier maar weer! X

• 11 November 2014 - 09:15

Megan:

Marjolein en Annemarie!

Wat een toffe dingen hebben jullie al beleefd en gezien!
    Wat een verhaal in het begin over het vinden van wen camping hehe en de tomtom die het niet meer doet.. :(
    Moeten jullie weer ouderwets kaart lezen :)

Meiden heel veel plezier nog!

Tor gauw marjolein!
    Liefs Meg xx

• 11 November 2014 - 18:41

Janny:

Hallo Marjolein en Annemarie,

Mooi verslag hebben jullie weer geschreven. Wat hebben jullie al veel kilometers gereden, veel gezien en veel gedaan. Echt super leuk om te lezen.
    Wij wensen jullie en nog een hele goede reis en geniet van alles wat jullie zien en doen.

Groetjes,
    pap en mam.

• 11 November 2014 - 19:38

Miranda:

Meiden!!
    Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan zeg!!!
    Geniet nog lekker!
    X Miran

• 13 November 2014 - 04:55

Joyce :

Ha meiden

Leuk om te lezen dat jullie nog steeds genieten en het naar jullie zin hebben.

Lijkt me gaaf om wakker te worden tussen de kangaroes.
    die slangen lijken me iets minder... ;)

Veel plezier nog.
    Groetjes joyce

• 16 November 2014 - 09:13

Dennis:

Hoi Marjolein en Annemarie,

Ja, dan valt Brisbane ineens reuze mee hè qua drukte als je in Sydney bent geweest?

Weer heel erg leuk om te lezen!

Groetjes,
    Dennis

• 20 November 2014 - 19:01

Annemarie:

Hallo kilometervreters

Phhh dat backpacken is zo makkelijk nog niet maar zo te lezen hebben jullie genoeg mensen ontmoet die de nodige adviezen gaven om jullie avontuur nog mooier te maken.
    En die afstanden zeg.....als je dat hier doet heb je volgens mij wel een rondje Nederland gehad. Nooit meet zeuren dat de afstand te groot is als jullie terug zijn hoor.
    En de dieren die je daar in hun eigen habitat ziet hoewel die slangen het minst aantrekkelijk zijn plus die geweldige high lights in de grote steden wat gaaf zeg!!!!!!
    Jullie spreken straks vast wel met enig accent.
    Het einde van de trip komt nu wel een beetje in zicht en voor ons is het wel weer fijn om jullie weer "live" te zien en te horen uiteraard.
    Bereiden jullie je maar voor op het temperatuursverschil straks haha,koop daar een lekker warm schapenvestje.
    Lieve Jo en annemarie geniet er nog lekker van en ik kijk uit naar jullie volgende verslagen.
    Dikke doei Annemarie