Australie, Cairns tot Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Annemarie en Marjolein - WaarBenJij.nu Australie, Cairns tot Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Annemarie en Marjolein - WaarBenJij.nu

Australie, Cairns tot Hervey Bay

Door: Annemarie en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Annemarie en Marjolein

26 Oktober 2014 | Australië, Hervey Bay

Donderdag 16 oktober
We werden om 09.15 opgehaald voor een vlucht boven het Great Barrier Reef met een klein propeller vliegtuigje. Met een klein beetje zenuwen stapte we het vliegtuig in. We zaten direct achter de piloot. Het vliegtuigje schommelde in de lucht. We hadden heel mooi uitzicht boven de blauwe zee. Je zag zo de donkere plekken van het koraal. Het was een heel gaaf uitzicht. Dit hadden we nog nooit zo gezien.
De vlucht duurde 45 minuten. Het laatste stukje vlogen we over het land. Hij vloog vrij laag dat je alles goed kon zien.

Rond 12 uur waren we weer terug bij de camping. Toen zijn we via de Tablelands naar Innisfail gereden. Onderweg zijn we bij Lake Barrine en de Millaa Millaa falls gestopt. Bij de Lake Barrine hebben we een witte pelikaan gezien in het meer.
Onderweg hadden we een schitterende heuvelachtige route. Het was echt een aanrader.

Vrijdag 17 oktober
We zijn vanaf Innisfail naar Townsville gereden. Dit was een aantal uur rijden.
In Townsville hebben we een gratis camping opgezocht Saunders Beach. Dit was voor een gratis camping prima te doen. We zaten aan het strand. Het was een mooi strand met zand vlakken. Dit was een populaire camping voor jongeren.
De rest van de dag hebben we bij het grasveld aan het strand gelegen. Annemarie heeft nog een stuk gewandeld langs het strand.
Op het strand werd je wel gewaarschuwd door Australiërs dat er krokodillen in de zee zwemmen.

Zaterdag 18 oktober
Eerst hebben we lekker uitgeslapen en ontbeten. Aan het einde van de ochtend zijn we naar het centrum gegaan om te kijken of we een tour zouden boeken naar Magnetic Island. Uiteindelijk hebben besloten geen tour te boeken omdat we nog naar andere eilanden gaan.
Daarna zijn we gaan rond touren door het centrum. We zijn bij Castle Hill geweest, dit was een berg in het centrum. Deze kon je beklimmen of omhoog rijden met de auto. Wij zijn met de auto omhoog gereden.
‘s Avonds zijn we weer naar de gratis camping gegaan. Daar hoorde we Nederlanders praten en wij reageerde “hey we horen eindelijk Nederlands“. Later op de avond nog even met ze gekletst. Hun waren met z’n drieën en sliepen in een tent en hangmat. Ze kenden elkaar via de reisorganisatie waar hun geboekt hadden. Bij die organisatie helpen ze de reizigers de eerste 5 dagen op weg. En hun zijn toen met zn drieën vertrokken voor een jaar. Ze gingen zich over een tijd wel opsplitsen omdat ze dan een andere route op willen ieder.

Zondag 19 oktober
Rond 7.15 zijn we vetrokken naar Airlie Beach. Dit was 4 uur rijden.
We kwamen er rond 11.30 aan. In het centrum hebben we een camping gevonden waar we overnachten Nomads genaamd.
‘s Middags hebben we gekeken om een tour te boeken naar de Whitsundays voor de volgende dag.

Maandag 20 oktober
We hebben een 2 daagse zeiltour geboekt naar de Whitsundays,
08.30 moesten we verzamelen bij de haven. Toen we bij het blauwe zeilschip aan kwamen moesten we onze schoenen afgeven. Met onze blote voeten stapte we de boot op. Helaas stonden wij als laatste in de rij en hadden de andere mensen op de boot al de beste slaapplek uitgezocht. Wij hadden t stapelbed, helemaal niet afgeschermd van de rest van de boot. Nadat we de tassen hadden neer gelegd kregen we boven uitleg en hadden we een korte voorstel ronde. Een van de crew leden was Nederlands! Er konden 22 mensen aan boord en je had 3 bemanningsleden.

Het was best bewolkt weer waardoor de planning iets anders verliep dan normaal. We gingen eerst naar een plek zeilen om te gaan snorkelen. Marjolein had dit nog nooit gedaan. We moesten een warm-houd pak aantrekken, onze snorkelset schoon maken en klaar gaan staan om met het kleine rubberen bootje dichter bij de strand kant te komen. Daar werden we in het water gedropt en kon je snorkelen. Je zag hele mooie kleurrijke vissen. Grote en kleine vissen, in felle kleuren boven het koraal zwemmen. Nadat we weer werden opgepikt door de kleine rubberen boot hadden we het erg koud, maar het was de moeite waard!

Het zeilen hadden we ook ieder nog nooit meegemaakt. De zeilen moesten omhoog gehesen worden en Marjolein en Annemarie mochten een handje helpen. Toen de zeilen gehesen waren moesten we met iedereen aan de hoge kant van de boot gaan zitten. Er stond een aardige wind die in de zeilen blies, waardoor de boot erg scheef kwam te hangen. Iedereen gillen, het leek net of ie om zou klappen. Je moest je dus ook erg stevig vasthouden. Af en toe kreeg je een beetje zeewater spetters over je heen. Onderweg zagen we een schildpad langs de boot zwemmen. Als lunch mocht je een broodje gezond zelf maken. De eerste dag zijn we op 2 plekken geweest om te snorkelen. En op de 3e plek bleven we overnachten. s Avonds kregen we als voorgerechtje nacho’s met lekkere saus. En als hoofdgerecht kon je kiezen uit broodjes, kip, worteltjes en boontjes, en aardappelpuree. Het was allemaal goed verzorgd. De hele dag stond er wel gezellige muziek aan en avonds gingen de meeste aan de drank om het warm te krijgen. De bemanningsleden hadden gezorgd dat we onder een tent konden zitten uit de wind.

Dinsdag 21 oktober:
Na een nacht slapen werden we om 06.00u gewekt met een ontbijt. Je kon kiezen uit broodjes met beleg, fruit, muesli, enz. We gingen vrijwel direct daarna al varen. Toen iedereen klaar was met eten gingen we over op zeilen. Na een uur kwamen we aan op Whitsunday National Park. Na een wandeltocht naar de andere kant van de berg zagen we tussen de bomen door het parelwitte strand en de super blauwe zee. Woouw.. Wat een plaatje daar! Het strand staat op nummer 3 van de mooiste stranden ter wereld. Nadat je hier 2,5 uur mocht bivakkeren gingen we met de groep naar de lookout wandelen. Hier zag je het uitzicht van boven af. Zo kon je het veel beter zien, de witte zand vlagen zag je door het blauwe water. Helemaal zoals we het op google al gezien hadden, maar nu in het echt! Geweldig! Toen we terug op de boot waren stond de lunch voor ons klaar. Broodjes, tomaat/komkommer salade, aardappelsalade, en sla.
Rond 04.00 kwamen we terug in de haven van Airlie Beach aan.

Woensdag 22 oktober:
We hebben besloten om verder te rijden naar de volgende plek: Rockhampton.
Na 6 uur lang in de camper gereden te hebben waren we blij dat we gearriveerd waren op de gratis camping. We zijn toen nog naar Mount Archer gereden om te genieten van een mooi uitzicht, tijdens de zonsondergang vanaf de berg.

Donderdag 23 oktober:
In het winkelcentrum van Rockhampton kan je heel goed winkelen. We hadden een leuke goedkope winkel gevonden, een soort V&D met prijzen van de Action.
Annemarie heeft nieuwe sportkleding en Marjolein een nieuwe riem en shirtjes.
De gratis camping lag aan de Kershaw Gardens daar konden we zo in lopen. We zijn toen een rondje gelopen om de waterval die ze daar hadden.

We zijn gaan rijden naar het plaatsje Baralaba. Dit zou vanaf Rockhampton 1 uur en 45 minuten rijden zijn. Hier ligt de farmstay Myella.
We waren eerst te ver gereden en kwamen eerst bij de gratis camping uit waar we zouden overnachten die nacht. Onderweg wilden we een foto maken van het plaatsnaam bordje. Marjolein was netjes met de camper aan de kant gaan staan met de gevarenlichten aan. Voor ons stopte een auto met caravan. Wij waren klaar en wilden weer gaan rijden, maar die vrouw hing uit het raam en wou wat vragen leek wel. Annemarie de auto uit om te vragen wat er was. Ze vroeg of dat alles goed was omdat we de gevarenlichten aan hadden. Dat betekend hier dus dat je hulp nodig hebt. Haha weer wat geleerd! Volgende keer moeten we dus gewoon een richting aanwijzer aanzetten om aan de kant te gaan staan.

Om half 3 middags kwamen we op de farmstay aan en konden we kijken wat we wilden gaan doen. We konden toen om 3 uur met een farmtour mee. Achter in de jeep mochten we gaan staan terwijl de eigenaar van de boerderij ons zijn land liet zien. 1040 hectare land. Eerst kwamen we langs de kangaroes. De boer stapte uit om ons wat over de beesten te vertellen. Daarna plukte hij een stuk gras, likte eraan en legde t op de grond, je zag dat zo een gras spriet bewoog nadat het nat was gemaakt. Toen we verder reden moest iemand t hek open doen om naar de volgende hectare land te komen. Hier liepen koeien. We zagen adelaars vliegen en nog veel meer kangaroes. Na het volgende hek stopte we weer voor een geschiedenis verhaal over een oorlog en liet de boer een heel groot mierennest zien die tot ver onder de grond door ging. We hadden in Australie al een aantal keren aparte bomen gezien. Die hebben een hele dikke stam, die een beetje bolvormig loopt. Hij vertelde dat daar net als in een cactus reserve water in zit.
In een ander stuk land hebben we emu’s gezien. Sommige grond stukken zijn vuur rood. Hier is de grond arm aan voedingsstoffen. Geeft wel een mooi effect. Was een gave stoere rit!

Vrijdag 24 oktober:
We zijn rond 07.30 vertrokken om naar Hervey Bay te gaan. Onderweg zijn we nog gestopt in Agnes Water, dit was een surf strand. We kwamen rond 16.30 aan.
Daar hebben we een dag tour geboekt naar Fraser Island voor morgen en hebben we een overnachting geboekt op de camping Colonial.

Zaterdag 25 oktober:
Vanmorgen om 07.30 moesten we klaar staan om naar Fraser Island te gaan. Na een half uurtje wachten werden we opgehaald met de bus om naar de boot te gaan. Het was 30 a 45 minuten varen naar Fraser Island.
Daar stapte we over naar een bus met in totaal 40 mensen om het eiland te verkennen. In de bus waren een heleboel Nederlanders. Dat was wel erg leuk.
Nou 4 wheel drive dat was wel nodig, daar kwamen we al snel achter. Dit zouden we niet gaan redden met onze camper. Je moet overal met de bus/auto door het zand. Wat een geschut was dat.
Na 45 minuten rijden, 9 km, kwamen we aan bij Mc Kenzie lake. Een heel mooi strand met wit zand en een heel blauwe meer. Daar stopten we 30 minuten om rond te kijken en foto’s te maken.
Na deze stop zijn we naar Wanggoolba Creek gegaan. Daar kregen we met de groep een rondleiding al wandelend. De gids/chauffeur ging vertellen over een aantal bomen. Verder mochten we rond kijken. Het beekje had heel helder water.
Rond 12.30 gingen we lunchen, het was een lopend buffet. Er was genoeg keuze. Erg lekker allemaal.
Daarna gingen we het strand op, onderweg zagen we 2 schildpadden die op het strand lagen. We kwamen een dingo tegen, deze ging vlakbij de bus lopen waardoor we deze goed op de foto konden zetten. Onze 2de dingo die we hebben gezien in Australië. Ook zat er een adelaar op het strand met een stuk prooi.

In het zand lag het Maheno scheepswrak, deze spoelde in 1935 aan. Het werd in de 2de wereld oorlog gebruikt voor oefen bombardementen. Sindsdien is het schip verroest. Het grootste gedeelte van het wrak ligt onder het zand.
We hadden nog een stop bij de Pinnacles, dit was een berg uit gekleurd zand.
Ook stopten we bij Eli Creek was een beek die uit kwam in de zee vanaf een berg.

Rond 17.30 gingen we weer terug met de boot naar Hervey Bay. We verblijven nog een nachtje op dezelfde camping als afgelopen nacht. Daar waren we rond 18.45 weer.

• 26 Oktober 2014 - 01:44

Janny:

Hoi Marjolein en Annemarie,

Weer een leuk verhaal om te lezen. Wat hebben jullie veel mooie plaatsen gezien en leuke dingen gedaan. En al heel veel kilometers gereden. Geniet ervan en veel plezier!!!

Groetjes,

Klinkt goed! Heel veel plezier! X

• 26 Oktober 2014 - 07:14

Peter Paul:

Gaaf!
    Jullie maken wat mee daar!

• 26 Oktober 2014 - 09:35

Jjoke:

Hoi meiden. Petje af hoe jullie dit fixen. Leuk dat jullie al zo jong de wereld verkennen. Word je namelijk wijsvan. Nog pplezier verder. Groetjes van jook.

• 26 Oktober 2014 - 17:02

Opa En Oma Van Vliet Voor Marjolein En Annemarie:

Hallo Marjolein en Annemarie,
    Bedankt voor de gezellige reisverslag.Genieten jullie maar van de vacantie en wees voorzichtig.
    Hier alles goed maar het weer is wat frisser.
    Hartertelijke groet en liefs van Opa en Oma Ter Aar

• 30 Oktober 2014 - 22:05

Annemarie:

Hallo meiden daar in down under.

Elke keer als ik jullie verslagen lees zie ik het een klein beetje voor me hoe het daar zo zal zijn. Elke dag is een feest op zich (soms niet .....als de wekker weer heel vroeg gaat) maar blijkbaar druk dat de pret niet . Op dit moment heb je bij ons op de tv Freek Vonk in Australie en hij laat zo de dieren zien met de nodige info en zie je ondertussen hoe mooi de natuur daar is, dus ja wat zal dat genieten zijn. Jeetje meiden jullie zijn al (denk ik ) 4a5 weken onderweg en hebben er nog 4 te gaan. Phhhhh bofferds. Kijk uit naar jullie volgende belevenissen.

Veel liefs van annemarie

• 02 November 2014 - 15:19

Jacqueline Smeets:

Wat een geweldige tijd hebben jullie daar en jullie laten bijna geen kans voorbijgaan om iets moois te zien en mee te maken. Vliegtochtjes, zeitochten, enz. enz. Fantastisch. Ga zo door!!
    Groetjes en nog veel plezier, J
    Mis je wel....je vervangster is zéér matig.