Australie, Darwin en Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Annemarie en Marjolein - WaarBenJij.nu Australie, Darwin en Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Annemarie en Marjolein - WaarBenJij.nu

Australie, Darwin en Cairns

Door: Annemarie en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Annemarie en Marjolein

16 Oktober 2014 | Australië, Cairns

Zondag 5 oktober:
We hebben ‘s ochtends uitgeslapen en daarna ontbeten bij het bungalow park. Het was een simpel ontbijtje. We konden kiezen tussen thee, koffie met melk, toast met jam en boterham en fruit salade. We hebben er zelf nog maar een pannenkoek bij besteld.
Je merkt dat het in Lovina stuk goedkoper is als in Kuta.
We hebben ‘s middags een wandeling naar Lovina centrum gemaakt. Dat is zo’n 4 km wandelen in de warmte langs de weg. Het was best wel een eind! In het centrum hebben we gekeken voor een excursie maar konden eigenlijk niet echt iets vinden omdat we al veel dingen hadden wat we in Kuta gedaan hadden. Annemarie heeft in het centrum parel oorbellen gekocht. Op de terug weg tijdens onze wandeling kwamen we een restaurant tegen die heerlijke Nederlandse frieten en frikadellen verkochten. Dat smaakte erg lekker. We waren van plan met de taxi terug te gaan alleen toen konden we geen taxi vinden waardoor we nog eind moesten wandelen. Uiteindelijk stopte er een “taxi”. Een oud busje waar al een heel gezin in gepropt was, waar dus wij als grote Nederlanders nog bij moesten!
Je hebt in Lovina veel happy hour. Je vergist je heel snel in de prijzen want de happy hour staat heel klein er boven geschreven. Wij vergisten ons daardoor dus ook, geen probleem want de prijzen blijven hier leuk.

Maandag 6 oktober:
Om 05.30 werden we gewekt door de eigenaar van het park waar we zaten. Met een half uur moesten we in de boot zitten om dolfijnen te spotten op zee. We verbaasden ons dat zo een houten kano met bamboe stokken aan iedere kant de zee op kon. Maar in Lovina is de zee niet zo wild als in het zuiden. Onderweg konden we genieten van de zonsopgang. We waren niet de enige op het water, een hele groep bootjes spioneerde de dolfijnen. We hebben er genoeg gezien, wat een mooi gezicht! We hadden graag de springende dolfijnen op de foto willen hebben maar dat is helaas niet gelukt.
Op de terug weg stopte onze gids nog langs een stuk helder water waar je koraal zo op de bodem zag!
Hij vroeg aan ons of we brood mee hadden en adviseerde ons dat in het water te gooien. Er kwamen allemaal kleurrijke visjes op af!

Toen we terug waren zijn we toch nog maar even ons bed in gedoken.
Smiddags hebben we niet veel gedaan, helaas hadden we daar geen zwembad en in de zee was geen optie vanwege de kwallen.
Je had er een leuk tentje zitten in het straatje waar we zaten met tafeltjes en stoelen op het strand. Savonds hebben we daar een pannenkoek gegeten en een fruit juice besteld. De ober kwam er gezellig bij zitten om met ons te babbelen.

Dinsdag 7 oktober:
Om 09.00 gingen we terug naar Kuta met de shuttle bus en om 14.00 kwamen we in Kuta aan.
Die nacht gingen we om 01.00 vliegen naar Darwin. We moesten dus nog wel een hele tijd wachten. Toen we onderweg waren vanaf Lovina hadden we bedacht dat we nog wel bij het hotel waar we die week verbleven hadden konden vragen of we nog aantal uurtjes gebruik mochten maken van het zwembad en de ligbedden. Gelukkig mocht dat, wij waren helemaal blij want anders stonden we met onze spullen in die drukke stad.
Om 20.15 zijn we naar het vliegveld gegaan met een taxi. We moesten nog een tijd op het vliegveld wachten omdat we pas om 22.00u konden inchecken. Wij hadden inmiddels wel trek gekregen, we hadden nog geen avond eten op.

Woensdag 8 oktober:
Om 01.00 vlogen we naar Darwin en kwamen woensdag om 05.10 aan. We hebben een goede vlucht gehad. We zijn met een taxi naar het hostel gegaan. Gelukkig konden we gelijk om 06.30 inchecken dus konden we nog even slapen. We lagen met nog 2 andere meiden op een kamer.
Die dag hebben we lekker rustig aan gedaan. We wilde op het strand gaan liggen maar dat kon niet omdat er allemaal keien op de grond lagen. Het was wel een plaatje van een strand daar!
Toen zijn we in het park gaan liggen. Daar hebben we nog wat gelezen en lekker in de schaduw van een boom geslapen.
‘s Avonds hebben we boodschappen gedaan bij de supermarkt en konden we in het hostel koken.

Donderdag 9 oktober
Smorgens de Toyota yaris opgehaald! Spannend nu gaat het echt gebeuren het links rijden! We kregen gelukkig een automaat om mee te beginnen. We hebben netjes fotos gemaakt van de buitenkant ivm valse beschuldigingen van schade. Toen we alle bagage in de auto hadden gezet en de tomtom ingeschakeld hadden moesten de spiegels nog goed gezet worden. Met het automatisch instellen van de spiegels viel zomaar de spiegel eruit. Toen we het gemeld hadden kregen we een andere yaris mee.
Na 3,5 uur rijden kwamen we op de plek van bestemming aan. Onderweg moesten we tanken, alleen die vrouw van Hertz autoverhuur had niet verteld aan ons of er hetzelfde in moest als de andere yaris. Gelukkig hielp een aardige man ons.
We verbleven in een lodge op Jabiru. Dat ligt in het grootste National Park.van australie, het Kakadu Park.
We wilden eigenlijk een full day excursie boeken maar helaas was de excursie vol geboekt. De vrouw van de receptie heeft aan ons uitgelegd wat de mooie plekken hier waren zodat we de volgende zelf op pad konden. We konden niet alle plekken bezoeken die we graag wilden omdat we een twee weel drive auto hadden. Op veel plekken heb je daar vier weel drive nodig i.v.m. onverharde wegen.
Aan het einde van de middag hebben we nog even gezwommen op het park.

Vrijdag 10 oktober
Zijn we vroeg op pad gegaan om op tijd te zijn voor een boot. Deze boot maakte een tocht door een rivier met vele soorten krokodillen erin. De meeste krokodillen lagen stil langs de modderige kant van de rivier, een enkele zag je zwemmen. Onderweg zag je prachtige stukken natuur. Een hele hoop soorten natuur door elkaar. Dan was het weer helemaal vlak, zo heb je reusachtige bergen, bomen, water, stenen op elkaar gestapeld of zand. We hebben een adelaar zien vliegen en andere vogels die hier voor komen. We mochten nog even van de boot af voor een lookout, een foto momentje.
Na 2 uur kwamen we weer van de boot af en pakte we de auto met kaart om naar de volgende bestemming te rijden.
Op de Mirrai lookout walk hebben we schilderingen van de Aboriginals bekeken en zijn we naar boven geklommen voor het mooie uitzicht. Een zware wandeling omdat het rond om Darwin 38 graden is, geen zuchtje wind en vele irritante vliegen die je hoofd steeds aanvallen.
Toen we verder gingen rijden moesten we nog even tanken omdat we toevallig een tankstation tegen kwamen. Het was niet echt nodig omdat we nog een halve tank hadden maar voor als we geen pomp meer tegen zouden komen leek het ons verstandig. Er kwam geen benzine uit de tank dus wij naar binnen en bleek dat je eerst je rijbewijs moest afleveren daar voordat er wat uit komt.
Op de wegen in het National Park is het erg stil. We hebben road trains zien rijden, autowrakken langs de kant van de weg gezien. Een dingo tegen gekomen en Marjolein heeft de eerste kangaroe gezien. Je zit ook vele oppervlakte die nog na stonden te smeulen van de brand. Stukken die weg zijn gebrand en bomen die aan de onderkant zwart zijn.
We besloten die dag om nog een dag langer in het National Park te blijven en dachten een goedkope kant en klare tent te huren op het park waar de lodge ook stond. Aangezien we de lodge prijzig vonden, 100 dollar voor een nacht. De vrouw achter de balie adviseerde ons toch de lodge te nemen omdat het verry dirty was in zo n balkankers tent. Toen we betaald hadden voor de tent gingen we opzoek naar de locatie waar de tent moest staan. Een onduidelijke kaart, maar we dachten het gevonden te hebben. Het was inderdaad niet een hele schone tent maar er lag een matras in. Toen we onze strandlaken, slippers en bikini hadden gepakt wilden we in t zwembad een frisse duik nemen. Helaas ging dit niet door want er kwam een meneer, die ons vroeg of we een avonturen tour hadden geboekt. Het was een private camp! Wij snel weg daar en terug naar die vrouw waarbij we geboekt hadden. Toen bleek het miscommunicatie te zijn omdat zei dacht dat we een tent mee hadden en wij dat wel gemeld hadden. Gelukkig kregen we ons geld terug en besloten als de wiedeweer terug te keren naar Darwin centrum. Het was toen al 16.30 en om 18.30 is het daar donker en dan is het niet verstandig om te rijden omdat je geen kangaroe op je auto wil hebben. Met 140km per uur zijn we toen terug gesjeesd via de stille wegen naar de bewoonde wereld. Dit hebben we in 3 uren kunnen rijden.
Toen we weer aan kwamen in Darwin hebben we voor 2 nachten het hostel geboekt waar we eerder die week geslapen hadden. Toen we aan het boeken waren kwamen we er achter dat er een jongen uit Alphen aan den Rijn achter de receptie stond. We kenden hem niet maar wel erg toevallig. Hoe klein kan de wereld zijn!
Bij het hostel kon je voor 4 dollar 24 uur een wifi kaart kopen, dit hadden we dus gedaan. Bij het instaleren hadden we beide geprobeerd in te loggen, wat maar niet wou lukken. Marjolein is terug gegaan naar de receptie en heeft toen een andere kaart gekregen die ze kon instaleren. Na een uurtje kwam Annemarie er achter dat zij appjes binnen had gekregen en was erg verbaast. Dus toen bleek dat we allebei wifi hadden voor 24 uur.

Zaterdag 11 oktober
‘s Ochtend hebben gebruncht in de botanische tuin, George Brown. Was leuk en lekker ontspannen.
Daarna zijn we naar Mindill beach geweest. Het was te warm om daar te gaan liggen. Je ziet ook helemaal niemand op de stranden daar.
De rest van de dag hebben we lekker bij het zwembad gelegen.
We hebben een Australisch nummer aangeschaft. Dit werkte niet helemaal maar na wat hulp van een gozer in het hostel is het uiteindelijk gelukt.

Zondag 12 oktober
Om 10.00 hebben we uit gecheckt.
De rest van de dag hebben we bij het zwembad gelegen. We zouden die avond om 20.00 vliegen naar Cairns.
Om 17.30 zijn we nog even langs de Mc Donalds gereden, getankt en hebben we de auto naar het vliegveld gebracht en ingeleverd.
We dachten dat we geen eten in het vliegtuig kregen omdat het maar een vlucht van 2 uur en 10 minuten was. Dit bleek dus wel zo te zijn, een warme maaltijd met kip en rijst.
Op de borden stond dat we om 19.45 moesten boarden. Wij zaten om 19.35 nog even te internetten toen er een man van het airport naar ons toe kwam dat ze ons zochten. Ze misten nog 2 personen.
Rond 23.00 kwamen we aan in Cairns. We zijn toen met de shuttle bus naar het centrum gegaan.
We hebben 1 nacht geslapen in hostel Gilligians. Dit was een slaapzaal met in totaal 10 bedden waar jongens en meiden sliepen. We konden aardig mee genieten van de muziek daar. Bleek dat er onder ons een discotheek zat. Je lag te trillen in je bed. Het was dus wel wat moeilijk in slaap komen, ook mede door een buurman die lag te snurken.

Maandag 13 oktober.
We zijn om 08.00 op pad gegaan om de camper op te halen. Daar kregen we een uitleg hoe alles werkte.
Het was een verassing dat we een grotere camper mee kregen. We hadden de hippie deluxe camper geboekt en nu kregen we een grote luxere camper mee. Dat was wel erg leuk! We hebben nu een wat grotere waarin je gewoon kan staan, met een keuken en een breder bed. Er zit een magnetron, 2 pits gasstel, koelkast en vriezer in.
Daarna zijn we op zoek gegaan naar een camping. We hadden voor 32 dollar een staanplaats met elektriciteit.
‘s Middags hebben we rustig aan gedaan. We hadden wifi rondom het zwembad. We hebben nog even gekeken wat we allemaal wilden gaan doen.
Je merkt dat in Cairns de luchtvochtigheid en temperatuur al stukke beter is dan in Darwin. Hier staat er een windje en is het rond de 29-30 graden.
‘s Avonds zijn we met Luuk (dat is de vriend van Annemarie haar vriend) bij PJ oBriens gegeten. Hij bracht bonnen mee dat we voor 6.50 dollar een menu mochten uitzoeken met een drankje er bij. Hij gaf ons ook nog wat informatie wat we hier allemaal konden doen, hij woont en werkt hier.
's Avonds heeft het nog even geregend maar dit was niet lang.

Dinsdag 14 oktober.
We zijn ‘s ochtends om 09.00 weg gegaan van de camping. We zijn toen naar Kuranda gereden. Dit is een plaatsje in de bergen. Je kon ook met een gondel of treintje naar Kuranda, dit hebben wij niet gedaan omdat je met de camper ook boven kon komen.
In kuranda zijn we naar koala garden geweest. We zijn daar met zo een zachte grijze koala op de foto geweest. We vonden het echt leuk! De koala voelde heel zacht aan, en hing als een kind aan je vast hier hebben we beide mooie foto’s van. We mochten ook samen met koala nog even op de foto. Je kon daar ook kangaroes en Walibi’s voeren uit eigen hand! Ze hadden er ook slangen en schildpadden.
We hebben nog een over de markt gelopen en stuk. Daar kon je van alles kopen. Annemarie heeft nog een klein stukje kangaroo huid mee genomen.
Daarna zijn we naar een waterval geweest, de Barron Falls. In nattere tijden is de waterval nog veel groter dan dat we nu gezien hebben.
Nadat we bij de waterval geweest zijn, zijn we naar port Douglas gereden. De weg van Kuranda naar Port Douglas was erg mooi, je reed veel langs de zee dus je had hele mooie uitzichten. Af en toe maakte we een stop om even rond te kijken.
In Port Douglas hebben we wat rond gekeken in het stadje en langs de kust gelopen.
's Avonds heeft het nog even geregent, met een uur was het weer droog.
We hebben boodschappen gedaan in de supermarkt zodat we ’s avonds zelf konden koken in de camper.
Nadat het droog was zijn we nog een wijntje wezen drinken bij een gezellig barretje.

Woensdag 15 oktober.
Half 7 waren we wakker en zijn we vertrokken uit Port Douglas en naar Daintree gereden. Een geweldig landschap met vele bergachtige stukken en een grote rivier die daar tussendoor stroomt. Met de mp4 aan in de auto, een koel drankje erbij, rijden wij alle mooie plekken af! Het is prettig rijden in Australie omdat de mensen hier relaxt zijn. Geen bumper kleven, afsnijden of tuteren. Maar op je gemak rij je hier aan de linker kant van de weg. We hadden graag Cape Tribulation willen bezoeken maar dit hebben we laten schieten omdat je voor de ferry 28 dollar moest betalen en je ook waarschijnlijk over onverharde wegen moest rijden. Dat gaat echt niet met de camper want op de normale wegen schut en kraakt ie al aan alle kanten. We zijn naar Cairns terug gereden naar dezelfde camping als waar we eerder waren. Hier zijn we na 2,5e week begonnen met de eerste wassen te draaien, en onze verlate waarbenjij.nu aan te vullen. De camper slaapt trouwens prima!
Met boodschappen doen merk je duidelijk dat de prijzen hier hoger liggen dan in Nederland. We hebben gemerkt hoe groter de supermarkt hoe beter de prijzen zijn. Het is goed opletten met wat we eten en drinken. Met alles letten we op de prijzen, dit is anders winkelen dan in Nederland. We waren helemaal blij dat we gehakt, 500gr voor 3 dollar hadden gevonden! Normaal kom je dit tegen voor 7 dollar. Dus het was eindelijk weer is een keer vlees eten. We hadden trek in een drankje en gingen de slijterij in. Hier zagen we een van onze favorieten, malibu staan, deze kostte maar liefs 54 dollar (37 euro) voor 1 liter. Wat in Nederland zo n 18 euro kost.
Aan het einde van de dag hebben we een super gave tour voor de volgende dag geboekt! We hebben een extra vlucht geboekt!

Loes:

Leuk verslag meiden! Ben onderhand wel stiekem een beetje jaloers (behalve op die gezellige nachten in gedeelde kamers ;) ).
    Grappige foto van de camper gezien, ik zie 't plaatje helemaal voor me! Geniet (en gedraag je)!!! X

• 16 Oktober 2014 - 05:44

Loes:

Oh, bericht in drievoud... Nou ja, dan weet ik zeker dat jullie 't lezen ;)

• 16 Oktober 2014 - 09:24

Janny:

Hoi Marjolein en Annemarie,
    Leuk om jullie verhaal te lezen en zo op de hoogte te blijven van alles wat jullie doen, zien en beleven. Jullie hebben echt al bijzondere dingen gedaan en mooie plaatsen bezocht. Geniet van alles en veel plezier!!
    Groetjes pap en mam.

• 16 Oktober 2014 - 18:56

Dennis:

Hoi Marjolein (en Annemarie),

Leuk om jullie verhalen te lezen. Voor mij ook echt weer herinneringen opdoen. Jammer dat jullie cape trib hebben overgeslagen. Wel verstandig. ;-) Cape Trib was echt wel een van mijn hoogtepunten. Zijn jullie nog in de Woolshed geweest?

Ik ga jullie zeker volgen! Leuk!

Fijne vakantie!

Groetjes,
    Dennis (oude rijnlaan 10-12)

• 17 Oktober 2014 - 17:11

Caroline:

Hoi Marjolein,

Even een berichtje van mij via Han,

Leuk wat jullie allemaal doen en meemaken. Zou ik ook wel willen maar dan in de avond mijn eigen
    bedje weer.

Veel plezier en liefs van mij en Han doei xxx

• 22 Oktober 2014 - 10:38

Annemarie:

Hai die Jo en Annemarie

Onze 1e najaarstorm hebben we gehad en zit nu jullie reisverslagen te lezen.
    Enig verschil is er wel haha.
    Wat een beleving om daar te zijn, de dingen die jullie doen tja daar word je toch maar een " tikkie" jaloers van. Super hoor.
    Trouwens ook wat om iemand uit Alphen tegen te komen, the world isn't big enough!!!
    Meiden het is leuk om jullie zo te volgen.

Dikke doei van Annemarie xxxxx