Bali, in Kuta en Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Annemarie en Marjolein - WaarBenJij.nu Bali, in Kuta en Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Annemarie en Marjolein - WaarBenJij.nu

Bali, in Kuta en Lovina

Door: Annemarie en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Annemarie en Marjolein

04 Oktober 2014 | Indonesië, Lovina

Daar zijn we weer met ons 2de reisverhaal.

Vrijdag 3 oktober: vandaag hebben we een dag trip geboekt door een gedeelte van Bali. We werden om 08.30 opgehaald door een gids en chauffeur. Om 08.15 was de gids er al, ze kwam bij ons aan tafel zitten toen wij nog moesten ontbijten.
Om 08.30 zijn we vertrokken. We hadden een privé gids en chauffeur dus zaten met zn vieren in de auto.
Bij de volgende bezienswaardigheden zijn we geweest:

- Het weven van kleden: we kregen uitleg en een rondleiding hoe ze deze kleden allemaal maakte. In de winkel kon je tasjes, jurken, kussenslopen, slipper enz kopen wat handgemaakt was. De verkoopster loopt de hele tijd achter je aan in de hoop dat je wat koopt. Ze laat van alles zien aan je en doet flink haar best om je over te halen om het product te kopen.

- Barong dance: Dit is een traditionele dans in Bali. We mochten eerst met een Balinese vrouw op de foto die verkleed was in traditionele kledij.
De dans ging over koningin moeder Dewi Kunti die besloten had om 1 van haar zonen Sahadewa aan de rangda te offeren.
Het was leuk om te zien, maar na een uur hadden we het echt wel gezien.
Het leek meer op een toneel stuk dan op dansen. Er speelde een draak, een aap, en nog een aantal gemaskerde mensen in mee. Die drakenkop zie je trouwens veel in beelden terug die je aan de weg ziet staan. Overal zie je wel gebedsplaatsen staan hier. De dans heeft met het Balinese Hindoeïsme te maken.

- Sierraden maken: de sieraden worden hier helemaal met de hand gemaakt. Je kon de mensen bezig zien met het handwerk van het zilver en goud werk. Een heel priegel werk! In Nederland zijn de sieraden veel strakker en gladder om te zien. We zien steeds toch wel weer hoe verwend we zijn in Nederland!

- Schilderijen maken met acryl verf:
Bij binnenkomst zaten er 2 mannen te tekenen, de ene met een kwast en de ander was met liniaal de grote lijnen op papier aan t zetten.
Over een heel groot schilderij van 2 bij 2 meter waar veel mensen en andere afbeeldingen op stonden deden ze 4 maanden over.
We kregen een rondleiding langs alle schilderijen. Er hingen mooie en vrolijke schilderijen tussen. Je zou zo een schilderij mee nemen maar dat is wat lastig als we nog verder gaan reizen.

- Waterval in Tegenungan: Hier hadden we een iets andere voorstelling bij. Het was een brede waterval met bruin water wat verder stroomde. Een rijke groene omgeving daar.

- Uit hout beelden maken:
Met een bijtel hakte ze stukken hout uit een stronk. De ander nam het oven en vijlde mooie vormen erin. Het houtsoort sandelhout blijf je voor altijd ruiken. Hier betaalde je wel de hoofdprijs voor.
Toen we weer buiten stonden stapte we bijna in de verkeerde auto. De vrouw die ons rond geleid had deed het portier open van de auto waar we voor stonden. Waardoor t alarm af ging. Het bleek alleen niet de auto te zijn waar wij weer in moesten stappen. Onze chauffeur stond een paar meter verderop te zwaaien naar ons met een big smile.

- Koffie en thee plantage:
In de plantage hadden ze ananassen en kiwi’s groeien. Langs de weg zie je ook veel sinaasappel bomen groeien.
Hier maakte ze de duurste koffie van Bali, de luwak koffie.
Dat word gemaakt van de uitwerpselen van de Servaas kat.
Die uitwerpselen die op koffiebonen lijken waren ze aan het bakken totdat ze schoon waren, dit duurde een uur. De beesten zaten in hokken. Het leek inderdaad op een kat maar dan met een spitse kop. Annemarie had de luwak koffie besteld, met een hoop suiker en melkpoeder was hij nog aan de sterke kant.
Daarbij kreeg je ook nog allemaal kleine glaasjes waar koffie, thee en chocolade melk in zat. Dit mocht je proberen. Er zaten wel lekkere dingen tussen maar lang niet alles was lekker.

- Kintamani twee vulkanen: vanaf een berg hadden we een mooi uitzicht op de vulkaan. Hier hadden we een lunch buffet. Helaas was het wel wat bewolkt aan de ene kant van de berg, waardoor we het uitzicht op het meer niet heel goed konden zien.

- Rijstvelden in Ubud:
Een prachtig uitzicht over de rijstvelden! De rijstvelden staan als terrasvorm opgebouwd onder water, echt een mooi effect om te zien. Je zag Balinese mensen werken op het land.

- Monkey forest:
Aaah zo lief en leuk die apen! Kleine baby apen en volwassen apen gezien. Daar konden we en wilden we wel uren rond lopen maar we gingen nog meer dingen bezichtigen dus hadden niet heel veel tijd. Het was een verassing dat we hier heen gingen, omdat het niet in de planning van de folder stond!

- Tanah lot sunset en tempel:
De tempel vonden wij erg tegen vallen, maar voor ons heeft het ook niet veel betekenis als voor de mensen hier. Wij hadden namelijk ergens gelezen dat de rots waar de tempel op staat bij vloed onderloopt en dat je er dan alleen per boot kon komen.
Dit blijkt niet zo te zijn omdat de rots gelijk ligt met de rest van de kustrand.
Tijdens ons diner konden we genieten van de zonsondergang.

Op de terug weg hebben we 2 uur er over gedaan om van Tanah Lot naar Kuta te komen. Normaal doe je hier 45 minuten over. Het was echt heel druk op de weg. Je ziet de gekste dingen onderweg hele gezinnen op 1 scooter (5 personen met o.a. ook baby’s), een man met een scooter met denk wel 50 ballonen met zich mee (hij steeg nog net niet op:p), een auto die ineens midden op de weg achterste voren stil stond met zijn lichten uit enz. En dan nog al die scooters die links en rechts inhalen, je hebt echt ogen te kort als chauffeur.
Je zou denken er gebeuren veel ongelukken maar tot onze grote verbazing gaat het steeds goed.

De gids had een vreselijk irritante tik, ze blies door haar neusgat uit, haalde vervolgens haar neus weer op, blies weer uit... En dit ging zo een 12 uur achter elkaar door. De chauffeur keek haar ook nog een aantal keer boos aan.
Ze vond het ook prettig haar oksels te luchten door een arm in de lucht te gooien steeds. Een heeeeerlijke zweet geur walmde je neus dan te gemoed. Je kunt dus wel begrijpen dat het goed te doen was in de auto.
We boden haar een mentos snoepje aan. Dat was direct de laatste die ze kreeg! Ze deed net als alle andere mensen hier heel erg smakken.
Verder was ze aardig en deed ze erg haar best.

We hebben een hele leuk dag gehad en hebben heel veel mooie en leuke dingen gezien.

Zaterdag 4 oktober: We zijn vandaag weg gegaan uit Kuta. We zijn nu in Lovina wat in het zuiden ligt. We zijn om 10.00 vertrokken met een Perama shuttle bus en kwamen om 15.00 aan in onze bungalow Baya Mantra. Het zijn mooie en nette bungalows met een open lucht badkamer. We zitten nog geen 50 meter van het strand.
We hebben hier 3 nachten geboekt voor 16,50 per persoon met een ontbijtje.
Dinsdag vliegen we van Den Pasar (Bali) naar Darwin (Australië)!

Groetjes Annemarie en Marjolein

• 04 Oktober 2014 - 13:47

Miranda:

Super leuk om jullie reis verslagen te lezen!! Veel plezier en geniet lekker! X Miran

• 04 Oktober 2014 - 14:34

Wil:

Hallo Meisjes

Wat een prachtige verslagen......en jullie zijn nog maar net begonnen. Ik geniet met jullie mee.

Groetjes en doe voorzichtig he !

Wil Werring

• 04 Oktober 2014 - 14:41

Annelies Wirken:

Wat een leuk verslag, en wat veel gedaan op 1 dag..
    Genieten, grtjs Annelies

• 04 Oktober 2014 - 16:14

Manon Ruardij:

Waaa meiden wat klinkt het allemaal fantastisch zeg!!! Echt genieten zo te horen!! Super leuk om jullie verhaal te lezen en wat zullen jullie het zwaar hebben gehad in de auto!

• 04 Oktober 2014 - 16:53

Janny:

Hoi Majolein en Annemarie,

Wat een ontzettend leuk verhaal weer. Ik heb er van genoten. Jullie hebben in een dag heel veel gezien. Heel bijzonder en leuk. Fijn dat jullie goed aangekomen zijn in Lovina. Doe voorzichtig, veel plezier en geniet ervan.

Groetjes,
    Janny.

• 04 Oktober 2014 - 17:22

Meganlee:

Super leuk wat jullie al allemaal hebben gezien!

Prachtig dat stukje over de gids.. haha

Veel plezier nog daar en alvast goede vlucht naar Australie!

Xx meg

• 04 Oktober 2014 - 20:11

Agnes:

Hoi Marjolein en Annemarie,

Leuk om jullie reisverhalen te lezen. En wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg. Nog heel veel plezier saampjes en goede vlucht naar Australië. Ben benieuwd naar jullie volgende verslag.

Groetjes Agnes

• 05 Oktober 2014 - 19:02

Rianne:

Heey meiden
    Super leuk om zo bij te blijven met wat jullie allemaal mee maken!
    Wat zullen die tassen van jullie vol raken met al die mooie ervaringen;)
    Veel plezier en goede reis naar Darwin. Toevallig is een neef van ons vorige week uit Australië naar Nederland gekomen voor drie weken.
    Xxx Rianne

• 07 Oktober 2014 - 19:35

Opa En Oma Van Vliet:

Hoi Marjolein en Annemarie.
    Wat leuk om de verslagen te lezen,wat hebben jullie in een week al veel gezien.geniet ervan.
    Rutger vandaag een poos geweest en gezegd hoe ik een mail naar je kan sturen Mar en An.
    'kHoop dat het goed komt, jullie zitten nu in het vliegt..naar Australie goede reis en doe voorzichtig.
    Alles goed O en oma xxx

• 12 Oktober 2014 - 22:32

Annemarie:

Hallo Jo en Annemarie

Ik had wel even nodig om het allemaal te lezen,wat een belevenissen en ervaringen hebben jullie opgedaan zeg echt gaaf !!!!!
    En dit ging dan nog maar over Bali.
    Wens jullie een goede reis toe en als jullie straks daar in Down Under zitten en met de camper op pad gaan zal het vast een spectaculaire onderneming worden.
    Veel .....heel veel plezier